Címlap Jeles Napok
Jeles napok PDF Nyomtatás E-mail
Írta: admin   

Mottó: "A világ népei számára tudatosítani kell, hogy a környezeti gondok megoldása és az újabbak megelőzése megfelelő tudást, felkészültséget, készségeket, hozzáállást, indítékokat és együttműködési szándékot igényel, amelynek biztosítása a környezeti nevelés feladata."

(Belgrádi Charta, 1975)

Természetes Életmód Alapítvány az MME 24. helyi csoportjával már évek óta megrendezi a „Jeles napok a Tatai medencében" címmel környezet- és természetvédelmet népszerűsítő rendezvény sorozatát, a tatai óvodák, iskolák, gyermekcsoportok és pedagógusok számára.

Szeretjük az ünnepnapokat, hiszen ezekre készülődni kell. Kellemes bizsergéssel vásárolunk születésnapra, karácsonyra, miközben arra gondolunk, örömet szerzünk azoknak, akiket szeretünk.

A Földünknek is meg vannak a maga ünnepnapjai, olyan napok, amikor illik egy kicsit jobban odafigyelni környezetünkre Átgondolni, vajon szükség van-e azokra a kártételekre, amelyeket fajunk látszólag saját érdekében, ám voltaképpen önmaga ellen elkövet. Vízerőművek épülnek, hogy legyen kellő energiánk, s emiatt sokszor szó szerint kivágjuk magunk alatt a fát. Millió házikedvencet dédelgetünk, ugyanakkor százezer számra küldjük őket az utcára és taszítjuk el magunktól a kutyákat-macskákat. Valami nem működik, pedig működhetne.

A jeles napok arra is jók, hogy egy év távlatából számvetést készítsünk arról, hogy mi mit tettünk környezetünk védelmében.

Az ünnepek helye az agostyáni humánökológiai módszertani Központ. A meghirdetett Jeles napok és a programok az alapítvány környezeti nevelésének részeként jelenik meg. A foglalkozásokat az alapítvány munkatársai, és az alapítvány köré gyűlt szakemberek vezetik.

Pedagógiai célja:

•  bemutatja az ismertebb, környezetünkhöz vagy természethez fűződő jeles napokat;

•  keretet ad egy-egy témakörben való egyéni vagy csoportos elmélyüléshez;

•  információval, ötletekkel, tanácsokkal, módszertani javaslatokkal járul hozzá az iskolák, osztályok, csoportok által szervezett jeles napok emlékezetesebbé tételéhez, ünnepi szokásaik kialakításához;

•  bemutatja az életkori sajátosságot szem előtt tartó szervezést, rendezést.

A tervezett programok kisebb létszámú (8-12) csoportokban zajlanak. A foglalkozások életkornak megfelelő módszerekkel történnek, és egész nap folyamán, forgószínpad szerű foglalkozást jelentenek, az érdeklődésnek megfelelően.

 

Víznapja, március 22. (6-14 évesek részére)

Tata a vizek városa program: séta Tatán, egy humánökológus vezetésével, fotózással;

a ”Mi tavunk „ program: a Tatai tó, mint Ramsari terület élővilága (madarászás az MME 24. közreműködésével);

Evezés a tatai tavon, életközösség a vízen, a vízben (Tatai halászati Rt. segítségével);

Ökológiai játék az élővizek megmentéséért: vízi gerinctelenek gyűjtése a tóban és az ezt tápláló Által-érben. Játék a vízzel- a víz fizikai tulajdonságainak megismerése.

 

Föld napja, április 22. (6-18 évesek)

Denis Hayes amerikai egyetemi hallgató által indított kezdeményezés, ma már világméretű mozgalom 1990 óta a hazai környezetvédőket is megindította. Jelszó: „mindenki ott tegyen, ahol él ", és keresse meg a lakóhelyén a részvétel legjobb módját. Hogy a gyerekek részvétele ne legyen esetleges, alapítványunk fontosnak tartja a tudatformálásnak az ünnepekhez kapcsolt módját. Ezért is szervez a „Jeles napokhoz” kapcsolódó közös tevékenységeket, hiszen a csoporthoz tartozás erőt ad. Így szívügyünké válik lakóhelyünk sorsa, ha a látott modell megtetszik, és ötleteket kapnak a tevékenységekhez, akkor a gyerekek tehetnek valamit a természetközeli takarékos élet megtanulásával a föld a világ megmaradásáért.

Alapvető talajtani ismeretek elsajátítása (alapkőzetek, talajtípusok);

Az erózió és a defláció gyakorlati hatásai, ezek elleni gyakorlati védekezés;

Komposztálási bemutató, a komposztálás gyakorlati elsajátításával;

Hulladékszelektálás, anyagok és tulajdonságaik (szerves/szervetlen, komposztálható/nem komposztálható);

Helyes és helytelen vásárlási szokások megismertetése a drámapedagógia eszközeivel, csomagolási bemutató;

Vetélkedők: tevékenységhez kapcsolt feladatokkal (Mit tennél a Föld megmaradásáért?)

 

Madarak és fák napja, május 10. (5-18 évesek)

Szenzitív játékok (illatok felismerése, színek és formák gyűjtése, gyógynövények válogatása);

a Gerecse madárvilága, madárgyűrűzési bemutató.

a madárodú, -etető készítés fortélyai, a madárvédelem fontossága ("A mi madárodúnk ");

Versek, történetek írása fákról, madarakról;

Beszélgetés madarászokkal (gyakorlati tapasztalatok átadása);

Erdő program: ismerkedés a fákkal az Agostyáni arborétumban (gyakorlati faismeret, kéregminta, levélnyomat készítés);

Ki lakik az avarban? (talaj-, és avarlakó élőlények és hatásaik vizsgálata);

Vetélkedők: A fészekkészítés csodái. („Melyik fészek kié? Kié a toll?” Madárhangok, madarak felismerése).

 

Takarítási világnap, szeptember 23. ( Agostyánban élő családok részvételével)

Lakossági fórum Agostyánban a következő témakörökben:

Az ünnep jelentősége a falu életében. Mottó: " Tiszta udvar, rendes ház ", „Mi van a kerítésen kívül ?”;

Vásárlási szokások falun és városban, minta hulladékudvar kialakítása a faluban;

Háztartási hulladék kezelés környezetbarát módon a Tájvédelmi körzet határában;

Gyakorlati bemutató a humánökológiai oktatóközpont területén;

Módosítás dátuma: 2014. április 08. kedd, 14:55
 
teaagostyan, Powered by Joomla!; Joomla templates by SG web hosting